De som inte driver eget företag tänker ofta på företagaren som en person som mest glider runt och reser på avdragsgilla resor kors och tvärs över världen och har det bra i största allmänhet.
Vi som driver eget företag vet bättre. Att driva eget företag är en ständig kamp med kassaflödet. Det måste hela tiden komma in pengar för att företaget ska gå runt och helst ska det hela tiden komma in mer pengar denna månad än förra månaden. Inte för att det spelar så stor roll just den månaden utan för att företagaren hela tiden är besatt av trenderna i sitt företags försäljning. Går det inte upp så går det ned och då är slutet nära.
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring och försäljning är en av de mest betydelsefulla delarna av ett företags verksamhet. Många tror att produktutveckling och produktion är de mest betydelsefulla delarna och att dessa kan klara sig ensamma men så är inte alls fallet. Utan marknadsföring och försäljning kommer det inte in några nya kunder och utan nya kunder blir det inga resurser över till vare sig produktutveckling eller produktion.
Copywriting
En av de viktigaste sakerna man bör ta hänsyn till när man arbetar med marknadsföring och försäljning är copywriting. Copywriting är konsten att kunna skriva en text på ett sätt att den tilltalar läsaren samtidigt som den presenterar både produkten och den nytta produkten gör för användaren, kunden.
Lyckas man inte förklara för kunden varför ens produkt är bra blir det oftast ingen affär. Det kan tyckas väldigt ytligt men vi människor är enkla i våra ambitioner. Vi vill ha ökad bekvämlighet, vi vill spara på våra resurser och vi vill signalera att vi är betydelsefulla. Det är med andra ord bekvämlighet, pris och status som gäller när det gäller att förklara varför en produkt är bra och det är copywriting.